Japandi

Japandi

Japandi 1737 1056 Vildmedhuse.dk
japansk inspireret hus, arkitekttegnet hus, arkitekttegnede huse, hus på Læsø

JAPANDI ER ET FÆNOMEN, DER VINDER FREM I INDRETNINGSMAGASINER OG PÅ BLOGS RUNDT OM I VERDEN I DISSE ÅR. FÆNOMENET DÆKKER OVER BLANDINGEN AF JAPANSK OG SKANDINAVISK ARKITEKTUR OG DESIGN.

Egentlig et ret grimt begreb for noget meget smukt efter min mening…. 😀 Jeg har tidligere i mine indlæg været inde på den fusion af japansk og dansk arkitektur, der sker særligt i 1950’erne og 60’erne. Bl.a. i mit indlæg Japanisme. Den nutidige fusion kan måske forekomme knap så kulturel tung, men bygger alligevel på mange af de samme lighedstræk mellem japansk og dansk formgivning og æstetik. Prøv bare at google Japandi, så vælter det frem med artikler om design og indretning….

japansk inspireret hus, arkitekttegnet hus, arkitekttegnede huse, hus på Læsø

Fusionen af dansk og japansk arkitektur og design kan nok bedst beskrives som en æstetik, der hylder det enkle, lyse og naturlige. Man ‘skræller’ det overflødige af og forfiner hverdagens brugsgenstande og rum fremfor at lægge kræfterne i det udvendige repræsentative. Derfor er arkitekturen nok enkel og uprætentiøs, men alligevel fin og nøje afstemt i materialer, farver og geometri. Akkurat som den danske boligarkitektur i 1950’erne og 60’erne. Og det fortsætter så i disse år, hvor fusionen mellem dansk og japansk design tilsyneladende genopdages som… Japandi

Entre med japansk inspiration, gangbro

Det interessante ved huset i dette indlæg er, at det på mange måder legemliggør den japanske inspiration eller fusion, om man vil, fra 1950’erne og frem til i dag. Huset er nemlig opført i 2014, men tegnet af arkitekt Bent Maltha, der har været med ‘fra starten’: Som ung arkitektstuderende i begyndelsen af 1950’erne besøgte han under en studietur den Japanske Tepavillon ved Etnografisk Museum i Stockholm. Pavillonen, der blev opført i 1935, var for mange danske arkitekter en fundamental inspirationskilde, der uden tvivl var med til at skubbe dansk arkitektur i en japansk retning i årene efter 2. Verdens Krig.

Te pavillon ved Etnografisk museum i Stockholm, foto: Bo Gabrielsson
Tepavillon ved Etnografiska Museet, Stockholm. Den oprindelige Tepavillon brændte i 1969, men en ny blev opført i 1990. Bild: Bo Gabrielsson

Arkitekt Bent Malthas studietur til Stockholm var en del af undervisningen på Kunstakademiets Arkitektskole under to af dansk modernismes mest prominente arkitekter, Steen Eiler Rasmussen og Kay Fisker. Kay Fisker opfordrede i sin undervisning til at man skulle være åben og modtagelig overfor bl.a. indtryk fra Japan. Selv henviste han i sine forelæsninger til litteratur om japanske arkitektur af bl.a. den japanske arkitekt Tetsuro Yoshida. De to undervisere og ikke mindst den japanske arkitektur har siden studietiden haft en helt central placering i Bent Malthas liv som arkitekt.

Japandi, fusion af dansk bondehus og japansk arkitektur. stue med åben pejs

Huset, som Bent i 2014 opførte på Violvej 3 på Læsø, er altså på mange måder resultatet af en livslang kærlighed til fusionen af dansk og japansk arkitektur. Det er enkelhed i geometri og modulering inspireret af japansk arkitektur, der her fusioneres med det danske bondehus – Teglgulv, ru stolper og hvidpudsede vægge. Altså huset som brugskunst, hvor hverdagslivet går forud for det repræsentative.

Japandi, fusion af dansk bondehus og japansk arkitektur
Japandi, fusion af dansk bondehus og japansk arkitektur
Japandi, fusion af dansk bondehus og japansk arkitektur
Japandi, fusion af dansk bondehus og japansk arkitektur, arkitekttegnet hus på Læsø

Den røde farve, der i Japan er solens farve og bl.a. symboliserer livskraft går igen i flere af husets elementer – både ude og inde. De store glas-skydedøre til træterrassen er et velkendt element i danske huse fra 1960’erne og frem, men inspirationen kommer helt sikkert fra de lette, papirklædte skydedøre i japansk arkitektur. Husets træterrasser er smalle som gangbroer – også helt i tråd med japansk arkitektur.

Annoncelink: Kunsthistoriker Mirjam Gelfer-Jørgensens bog om Japanisme i dansk kunst og design indeholder en fyldig redegørelse for den japanske inspirations indtog i Danmark

Husets overordnede form består af to tilsyneladende forskudte længehuse (se diagrammet ovenfor). En løsning der neddrosler husets visuelle skala og samtidig skaber en dynamisk bygning med en akse ned gennem huset som kunne tolkes som en markering af en overgang mellem opholdsrum og funktionsrum/fordeling. Altså mellem hvor man hviler sig, og hvor man laver mad, vasker sig og bevæger sig rundt i huset. Der er åbent til kip i alle rum.

Japandi, fusion af dansk bondehus og japansk arkitektur

Husets udearealer har karakter af delvist plejet naturgrund. En gangbro sørger dog for, at man altid kan komme tørskoet fra carporten ind til huset. Og sådan kunne man blive ved – huset er fyldt med smukke referencer, der blander danske, skandinaviske og japanske arkitekturelementer. Jeg fristes til igen at bruge ordet Japandi… 😀

Planskitse, arkitekttegning.

Plantegning af husets i alt 131m2 boligareal. Hertil kommer carporten på 47m2. Huset ligger på en stor naturgrund på 5.418m2.

Huset er SOLGT – var til salg hos Estate Læsø

Alle foto i indlægget er fra ovennævnte mægler, hvis andet ikke fremgår. Tak for lån 😀

Se husets placering på Google Maps:

Del gerne...