Gunnløgsson

Gunnløgsson

Gunnløgsson 1024 660 Vildmedhuse.dk
Mesterværk i dansk arkitektur. arkitekt Halldor Gunnløgsson. Arkitekttegnet sommerhus i Nordsjælland fra 1960erne

HVIS DU ER EN AF DE MANGE, DER STADIG GRÆDER OVER, AT DU IKKE NÅEDE AT KØBE ARKITEKT HALLDOR GUNNLØGSSONS EGET HUS FØR REALDANIA SLOG TIL…. SÅ TØR BLOT ØJNENE – FOR NU KAN DU I STEDET KØBE TVILLINGEHUSET….

…Og det er ikke en joke 😀 – Huset her er stort set en kopi af arkitekt Halldor Gunnløgssons eget hus på Rungsted Strandvej. Det er tegnet af Gunnløgsson selv til en bygherrer, der var så begejstret for netop Gunnløgssons eget hus, at han måtte have et magen til. Og det fik han i 1971 😀

Mesterværk i dansk arkitektur. Mesterværker i dansk arkitektur. arkitekt Halldor Gunnløgsson. Arkitekttegnet sommerhus fra 1960erne

Et lille intermezzo inden vi går videre – kender man ikke Halldor Gunnløgssons hus kan man på Realdania By & Bygs hjemmeside se denne lille introduktion til Gunnløgssons eget hus. Det er som nævnt Realdania By & Byg, der i dag ejer det fredede hus….. som altså er den oprindelige udgave af det stort set identiske hus, der nu udbydes til salg i Rågeleje…. NB. Filmen loader lidt langsomt, så vær tålmodig.

Kilde: Realdania By&Byg

Trods deres fælles skønhed er der dog nogle små forskelle mellem de to huse. Huset her ligger (selvfølgelig) ikke på Rungsted Strandvej, men på adressen Hyttebakke 10a i Rågeleje.

Huset er et fritidshus og opført i 1971, cirka 12 år efter Gunnløgssons eget hus fra 1959. Ser man på selve huset, skal man holde tungen lige i munden for at spotte forskelle. Eksempelvis er garagearealet i Gunnløgssons eget hus her erstattet af et værelse og husets kerne med bad ligeledes forlænget hertil. Man kan se det på planerne her:

Planerne er hentet fra henholdsvis Gribskov Kommunes og Hørsholm Kommunes byggesagsarkiv.

Øverste plan er Gunnløgssons eget hus, mens nederste plan er Hyttebakke 10a, som i øvrigt er en spejlvendt udgave af Gunnløgssons eget hus. Så hvis du bliver lidt rundtosset af at sammenligne planerne, er det ikke mærkeligt…

Mesterværk i dansk arkitektur. Mesterværker i dansk arkitektur. arkitekt Halldor Gunnløgsson

Hvis man skal give en arkitektonisk karakteristik af huset (hvilket jo sådan set er begge huse) – ja, så er det enkelt sagt et rektangulært kasseformet hus, der består af to murede, hvidmalede gavle, hvorpå der hviler et fladt tagpaptag. De to gavle udgør, sammen med et sortmalet træskelet opdelt i moduler af 4 meter, husets bærende konstruktion. Facaderne består primært af store vinduespartier underopdelt i fag af 2 meter, der hermed følger husets overordnet 4 meter modul gennem en halvering. Enkelte fag i facaden er lukket med sortmalet bræddebeklædning. Dette for at sikre boligens privathed. Endelig er der husets tunge kerne, der indeholder køkken og bad.

Mesterværk i dansk arkitektur. Mesterværker i dansk arkitektur. arkitekt Halldor Gunnløgsson

Behovet for enkelte steder i huset at kunne skabe en vis grad af privathed er ret tydelig, når man ser, hvor åbent huset er. Der er nærmest tale om ét stort rum med en lukket sort kerne til køkken og bad. Og så er der selvfølgelig også lige pejsen… Jeg ved godt, at jeg har nævnt det mange gange i tidligere indlæg…. men det er huset arne og omdrejningspunkt. Også her.

Gunnløgsson var nemlig som mange af samtidens arkitekter inspireret af amerikansk arkitektur og havde selv været i USA for at studere tidens arkitektur. Pejsen er, som man også ser det hos Bertil Udsen og flere andre samtidige arkitekter, et klart anker i boligarkitekturen. Inspirationen kommer fra bl.a. Frank Lloyd Wright, men også fra den traditionelle danske boligarkitektur i de gamle bindingsværkshuse.

Mesterværk i dansk arkitektur. Mesterværker i dansk arkitektur. arkitekt Halldor Gunnløgsson

Halldor Gunnløgssons hovedinspiration fra USA var dog ikke Wright men mere arkitekten Ludwig Mies van der Rohe, som han faktisk mødte på sin rejse til USA. Det var Mies’ ophævelse af grænsen mellem ude og inde, interiør og eksteriør gennem anvendelse af store glaspartier i sin arkitektur, der fascinerede Gunnløgsson. Og så ikke mindst de flydende åbne rumforløb i Mies’ arkitektur.

Mies’ pavilion til verdensudstillingen i Barcelona i 1929 var eksemplarisk for den moderne arkitekturs rumopfattelse. Et andet senere eksempel på denne arkitektur var Mies’ Edith Farnswoth House opført i 1951 i Illinois, USA. For alle disse hypermoderne huse gjaldt, at de skraldede al overflødigt af det, der traditionelt blev opfattet som boligarkitektur – og for den sags skyld arkitektur generelt. Tilbage stod en enkel stålramme, hvor glas udgjorde den absolut minimale form for væg….

Farnsworth House, Mies Van der Rohe, 1951, Photo by Greg Benson from Pexels

Skitsen nedenfor er en af de første Gunnløgsson tegnede af sit eget hus på Rungsted Strandvej. Det er ret tydeligt, at han fra starten forestillede sig en åben glaskasse med en massiv kerne i stil med den arkitektur, Mies var eksponent for. Det er også en arkitektur, der i forskellige variationer kan genkendes fra samtidens arkitekter som bl.a. Utzon, Erik Christian Sørensen og Friis & Moltke, samt ikke mindst Bo og Wohlerts Kunstmuseum Louisiana. Gunnløgssons arkitektur virkede dog mere minimalistisk og kompromisløst i sit udtryk.

Skitse: Halldor Gunnløgsson skitse af eget hus, Arkitekt Halldor Gunnløgssons Fond
Halldor Gunnløgssons skitse af eget hus. Kilde: Arkitekt Halldor Gunnløgssons Fond

Realdania By & Byg, der ejer Gunnløgssons eget hus på Rungsted Strandvej, har udgivet en fin lille publikation om huset. Heri kan man bl.a. læse om inspirationen fra Mies, men også om inspirationen fra japansk arkitektur – og mere almindelige inspirationskilder…

Gunnløgssons hustru Ida, bedre kendt som Lillemor, fortæller i bogen om, hvordan hende og Halldor i starten af deres forhold boede i en lejlighed i det indre København. Lejligheden var nærmest ét stort rum med ét gennemgående vinduesbånd mod gaden. Lillemor elskede dette store rum, hvor sengen stod i den ene ende, sofaen i den anden og et stort spisebord i midten. Det var dette store åbne rum, Lillemor og Halldor Gunnløgsson ville genskabe i deres eget hus på Rungsted Strandvej:

“Vi var enige om, at vi skulle have et hus, hvor det hele var åbent”, fortæller Lillemor, og faktisk ønskede Lillemor huset mere åbent end Halldor selv havde tænkt det fra start.

“Oprindeligt skulle der have været skydedøre mellem stuen og spisestuen, men det var jeg imod, og så blev de fjernet. Der skulle også have været en skydedør mellem forstuen og resten af rummet, men det var jeg også meget imod. Halldor sagde, at når han sad og tegnede, og der kom et bud med varer, så ville han blive forstyrret. Men der kommer ingen bude, sagde jeg. Og så forsvandt den dør også. Jeg syntes, at det var så skønt med et hus uden så mange døre. Det er dejligt, at man kan se fra det ene til det andet”, fortæller hun. (“Halldor Gunnløgssons eget hus, Rungsted Strandvej 68”, Realea 2007)

Mesterværk i dansk arkitektur. Mesterværker i dansk arkitektur. arkitekt Halldor Gunnløgsson

Rumforløbet på Hyttebakke 10a er åbent akkurat som i Lillemor og Gunnløgssons eget hus….. Grunden til at der er to skydedøre på Hyttebakke 10a, er som tidligere nævnt at garagen i det oprindelige hus, her er blevet til værelse nummer to. se evt. de to planer tidligere i indlægget. Den udprægede brug af skydedøre skal også ses som et udtryk for Gunnløgssons inspiration af japansk arkitektur. Det samme gælder den spartanske og enkle sort-hvide farveholdning.

Sammenligner man interiøret fra Gunnløgssons eget hus, afbilledet nedenfor, med huset på Hyttebakke 10a ovenfor, kan man se at materiale- og farveholdning stort set er identisk…

Foto : Jakob Bekker-Hansen for Realdania By & Byg
Kreditering: Jakob Bekker-Hansen, Realdania

Ankomsten til de to huse er lidt forskellig, hvilket giver god mening, når man tager konteksten i betragtning. Sommerhuset i Rågeleje er mere åbent og ‘mangler’ den bastion i form af et gitterværk af lister, der er tegnet ind på Halldor Gunnløgssons plan over eget hus. Der er en mere kontant overgang mellem for-areal og entré i sommerhuset.

Mesterværker i dansk arkitektur, Halldor Gunnløgsson - Arkitekttegnet sommerhus fra 1960erne

Man kan på fotoet nedenfor se indgangspartiet i Gunnløgssons eget hus. Her ser man ud fra entréen, mens man i fotoet fra sommerhuset nedenfor omvendt ser ind i entréen. 😀 De to fotos viser også på smukkeste vis, hvordan oplevelsen af skellet mellem ude og inde nærmest synes opløst…

Foto : Jakob Bekker-Hansen for Realdania By & Byg
Entréen i Gunnløgssons eget hus. Kreditering: Jakob Bekker-Hansen, Realdania
Halldor Gunnløgsson - arkitekttegnet sommerhus fra 1960erne

Nedenfor har jeg valgt at vise Halldor Gunnløgssons tegninger af sommerhuset på Hyttebakke 10a i Rågeleje. Tegningerne viser husets enkelhed som en rektangulær glaskasse, struktureret af facadernes modulære opbygning. Situationsplanen nederst illustrerer, hvordan huset og de nære udearealer er tænkt som ét samlet hele placeret ned i det bakkede landskab.

Arkitekttegnet sommerhus fra 1960'erne
Arkitekttegnet sommerhus fra 1960erne i Nordsjælland
Tegningerne er fra Gribskov Kommunes byggesagsarkiv

Huset på Hyttebakke 10a er på 156m2 og ligger på en nordvestvendt grund på 2.2001m2 ud mod Kattegat.

Jeg har i et indlæg for et par år siden udråbt arkitekt Gerhdt Bornebusch’s villa på Attemosevej 53 i Holte til et af de smukkeste huse i Danmark. Gunnløgssons eget hus må være et af de øvrige… og dermed også sommerhuset på Hyttebakke 10a.

Det er noget med husets arkitektoniske elegance – Det forekommer umiddelbart minimalt og enkelt udført, men samtidig er oplevelsen overvældende og kompleks. Der er mange lag af arkitektonisk oplevelse i begge huse. Her er ingen larm og spektakel men stilhed og ro til langsomt at lade skønheden sive ind gennem hele kroppen…. 😀

Huset er til salg hos LokalBolig Vejby

Alle foto i indlægget er fra ovennævnte mægler hvis andet ikke fremgår. Tak for lån 😀

Se sommerhusets placering på Google Maps

Tilbage til forsiden

Del gerne...