UTZON CENTRET I AALBORG ER FOR TIDEN VÆRT FOR EN UDSTILLING OM EN AF DANMARKS MEST INTERESSANTE ARKITEKTVIRKSOMHEDER – VANDKUNSTEN – OG DET ER IKKE EN UDSTILLING FOR SARTE FORSTADSSJÆLE…. 😀
En af mine bedste sommerferieoplevelser i år var et besøg på Utzon Center i Aalborg for at se netop denne udstilling. Vandkunsten blev grundlagt i de glade hippitider omkring 1970, men har rødder tilbage til den kulturradikale ånd omkring Poul Henningsen. Der har altså altid været en stærk modstand mod det pæne borgerlige og en vision om et frigjort samfund i tegnestuens arkitektur. Arkitekt Søren Nielsen, der er partner på tegnestuen, formulerer det sådan:
Hele vejen igennem har vi elsket landet, elsket byen og elsket naturen, men vi hadede forstæderne, hvor alting var og er funktionelt defineret. Det var og er vigtigt for os, at de steder, vi bygger, er steder, hvor vi selv kunne tænke os at bo. Her skal være ærlige materialer, kontraster og rum for spontane møder, og så må det gerne være lidt skævt. I det moderne samfund er der sådan en overflod af præcision. Er det skævt, føler vi os mere tilpas, fordi vi selv er skæve og upræcise som mennesker.
Udstillingen fungerer som et laboratorium, hvor den besøgende selv kan udforske hvordan en arkitektur, der ikke er præcis, forstadsagtig, men lidt skæv og som primært består af ærlige materialer, opleves på egen krop. Man skal selvfølgelig lige komme sig over synet af den hængte plæneklipper, der møder én i indgangen. Den er en påmindelse om at de millioner af kvadratmeter græsplæne, der findes i forstads-Danmark, med fordel kunne passe sig selv og blomstre i et orgie af ukrudt til glæde for biodiversiteten.
Udstillingen bærer titlen: Lad os bo bedre sammen. Og Vandkunsten har i den sammenhæng udformet manifestet ovenfor. Det er kort sagt et manifest for en mere bæredygtig verden. En nødvendighed som også arkitekturen bør indse nødvendigheden af og indrette sig på. Vi skal bo på mindre plads (læs mit indlæg 200.000 cm2) og gøre op med et samfund drevet af overforbrug. En af midlerne er, at genbruge de ressourcer vi allerede har. Vi skal i den sammenhæng lære at rykke sammen på mindre plads og at sætte pris på tingenes patinering. Deraf udtrykket: Lad det være og se skønheden!
At Vandkunsten mener det alvorligt, kan man se i deres projekt Rebeauty, der handler om genanvendelse af byggematerialer. (Se mere om projektet på Vandkunstens hjemmeside). Projektet består af 20 1:1 prototyper, hvor forskellige materialer fra tidligere byggerier genanvendes som facadebeklædning. De 2 billeder nedenfor er fra Utzon Centrets udstilling.
Anvendelsen af genbrugsmaterialer og fokus på materialernes livscyklus, ærlighed o.lign. har længe været en bærende interesse for tegnestuen – akkurat som manifestets øvrige punkter om at bo på et mindre areal, dele mere og generelt integrere naturen i vores boliger har været akkurat lige så bærende værdier for tegnestuen. Man kan på udstillingen også klart fornemme dette i deres ‘udstillingsboliger’, der anskueliggøre disse værdier.
Ambitionen om at integrere naturen i boligen samtidig med at vi kan bo i mindre, men bedre boliger foreslås på udstillingen løst med en gammel kending – drivhuset. Dog i en udgave som mange efterhånden har taget til sig, nemlig den hvor drivhuset bliver en udvidet del af boligens hverdagsrum. Nogle kalder med slet skjult humor drivhuset for et ‘driver-hus’, med tydelig henvisning til drivhusets potentiale som afslapningsrum udover et sted for planteavl. 😀
Drivhuset er i to etager. Overetagen som ses på billedet til venstre ovenfor rummer en lille hipster-driver-hule, mens underetagen består af en masse hylder med opstillede plantekrukker. Drivhuset skulle være opført i genbrugsmaterialer som resten af udstillingen.
Nu består udstillingen ikke kun af 1:1 modeller, men også af mere traditionelle arkitektur-udstillingsobjekter som modeller og plancher. Særligt i udstillingskatalogets rum nummer 7 kaldet tegnestuen, finder man plancher, modeller og materialeprøver. På de kronologisk ordnede plancher finder man en gennemgang af Vandkunstens historie beskrevet gennem vigtige projekter. Plancherne er fint suppleret med modeller som giver et godt indblik i tegnestuens arbejdsmetode. Langbordet i midten af rummet er i den sammenhæng særdeles vigtigt, da dette danner samlingspunktet for mange af tegnestuens fællesdiskussioner, der danner grundlag for den arkitektur tegnestuen skaber.
Hvis man nu bliver inspireret af udstillingen og gerne vil opleve mere Vandkunsten-arkitektur, kan man jo altid besøge deres webside eller endnu bedre besøge et af de mange realiserede projekter, de står bag. Det kunne f.eks. være Andelsboligforeningen Jystrup Savværk som er et karakteristisk Vandkunsten boligprojekt. Projektet er fra 1982, og her finder man allerede flere af ovennævnte manifests ambitioner indfriet – i hvert fald i arkitekturen 😀
Hvis man lige løfter blikket lidt, når man alligevel besøger Utzon Centret i Aalborg for at se udstillingen om Vandkunsten, så er centret i sig selv en oplevelse. Centret har siden indvielsen i 2008 været med til at skabe et ‘formidlingssted’ for arkitekturen i Jylland. I mange år var Dansk Arkitektur Center (DAC) beliggende i BLOX i Københanv eneste formidlingssted i Danmark, men det er altså ændret nu med Utzon Centret. Som navnet antyder er centret skabt omkring en af Danmarks mest betydende arkitekter Jørn Utzon. Stedet rummer en permanent udstilling om Jørn Utzon, samt et arkiv med tegninger, modeller osv. fra Utzons lange liv som arkitekt. Det er i øvrigt Jørn Utzon selv i samarbejde med hans søn Kim Utzon, der har tegnet centret.
Så man kan roligt lade plæneklipperen hænge… måske ikke fra en løkke, men bare i skuret på dens vante plads og så begive sig til Aalborg. Udstillingen om Vandkunsten vises frem til 28. februar 2021. Besøg Utzon Centeret HER
Se UTZON CENTRETS placering på Google maps: