DE RUNDE HUSE ER SJÆLDNE, MEN HAR ALTID FUNGERET SOM ARKETYPISKE SPØGELSER I ARKITEKTUREN – DE PEGER BÅDE MOD FREMTIDEN I ARKITEKTONISKE UTOPIER SOM F.EKS. ARNE JACOBSENS ‘FREMTIDENS HUS’ FRA 1929 OG MOD FORTIDEN I FORM AF PRIMITIVE URHYTTTER.
Huset her er fra 1950 og ser måske ikke specielt futuristisk ud i dag, men bygherren Carl Frederik Nielsen havde en vision om selv at bygge sit hus af genbrugsmaterialer med den runde form som den mest optimale måde, hvorpå han kunne reducere materialeforbruget. Så set i det lys er huset jo faktisk højaktuelt i forhold til nutidens fokus på bæredygtighed i byggebranchen. (I forlængelse heraf kan man jo lige kigge lidt på et rundt hus fra 1990’erne: Villa Vision.)
Huset blev i 2009 totalrenoveret af KANT arkitekter og opdateret til nutidens arkitektoniske krav, men husets runde arkitektur blev fastholdt. Nu er det måske mere retvisende at kalde husets form cylindrisk fremfor rund, da huset jo faktisk kun er rundt set oppefra eller som plantegning, om man vil. Fra almindeligt stående menneskeperspektiv opleves husets krumning, men man skal bevæge sig rundt om huset for faktisk at konstatere, at det må have en cirkulær, rund planløsning. En planløsning der notorisk er svær at arbejde med både arkitektonisk, byggeteknisk og indretningsmæssigt, hvilket nok er en del af forklaringen på den manglende udbredelse af ‘runde huse’. Uanset hvor interessante de er…
Jeg er alligevel vild med husets særegenhed. Se bare stuen her, hvor ydervæg og vinduer glider i en stor bue.
Indretningen af soveværelset giver lidt en indikation på, hvor vanskeligt det kan være at placere en rektangulær, almindelig seng i et rum med buede vægge. Ofte skal inventaret specialfremstilles til denne type bygninger. Det ødelægger nu ikke den rumlige oplevelse som de næsten dynamiske vægge giver. Det er selvfølgelig sat på spidsen, men der er nok ingen tvivl om at cirkulære, runde huse ofte er anvendt i futuristiske forestillinger om arkitektur, netop fordi den runde form indikerer noget dynamisk fremfor for den ortogonale forms stilstand – i skulpturel forstand.
De mange bueslag i husets plan skaber nogle skulpturelle rumoplevelser, som man sjældent får i et retvinklet hus. Farverne i huset her er med til at underbygge denne oplevelse.
Øverst i huset er der et lille tårn, der giver adgang til tagterrassen. I tårnet findes også dette badeværelse med fin udsigt til omgivelserne.
Planskitse af husets 2 niveauer + tagterrasseniveauet hvor man også finder ‘tårnbadeværelset’. Husets areal er på i alt 272 m2 fordelt på overetagens 140m2 og underetagens 132m2.
Huset er til salg hos Home Frederiksberg
Alle foto i indlægget er fra ovennævnte mægler, hvis andet ikke er anført.
Se husets placering på Google Maps: