ARKITEKTERNE IB & JØRGEN RASMUSSEN HAR TEGNET MANGE SMUKKE BYGNINGER. TYPISK FOR DISSE ER ENKELHEDEN, DEN JAPANSKE INSPIRATION OG DEN UDBREDTE BRUG AF STORE TAGE, TRÆ OG TEGL.
Huset ovenfor er typisk på mere end én måde – det er nemlig både et typehus og typisk for den arkitektur, der kendetegner arkitekterne bag. Huset er tegnet af de to tvillinge-arkitekter Ib og Jørgen Rasmussen i deres meget unge år. Faktisk kun to år efter at de som 24 årige i 1955 tog afgang fra Kunstakademiets Arkitektskole i København.
Typehuset var resultatet af en konkurrence udskrevet af Sparekassen for Kjøbenhavn og Omegn i 1957. Konkurrencen skulle tilvejebringe forslag til nye typehuse, der kunne opføres indenfor en stram økonomisk ramme … og gerne med et såkaldt Byggesparelån fra samme sparekasse. Bankerne var allerede kreative i deres salgsarbejde overfor boligejerne dengang 😀
Der kom flere hundrede forslag som svar på konkurrencen, og ud af disse blev udvalgt otte vinderforslag, der alle blev opført på byggeudstillingen Mit eget hus i 1958. Ud over forslaget fra Ib og Jørgen Rasmussens var der bud fra flere af tidens nytænkende arkitekter – bl.a. arkitekterne Friis & Moltke. Man kan læse mere om typehuse og konkurrencen i en fin artikel af arkitekt Jørgen Hegner Christiansen – HER. Nedenfor er et opslag fra artiklen om Ib og Jørgen Rasmussens forslag.
Arkitekterne Ib og Jørgen Rasmussen havde med deres enkle typehus fat i den voksende skare af familier, der særligt i 1960erne fik økonomisk mulighed for at bygge eget hus. Huset figurer således i flere publikationer fra tiden. Bl.a. de meget populære typehusbøger udgivet af Bo Bedre. Nedenfor er et eksemplar fra 1966. Samme år som huset i dette indlæg blev opført.
Huset i dette indlæg ligger på Granvænget 10 i Helsinge i Nordsjælland. Det er en let forædlet variation over den oprindelige type. Huset på Granvænget er på 148m2 og der er dermed tale om den store udgave af typehuset. Der var nemlig to størrelser… en stor på 144 og en mindre på 120m2 (er begge beskrevet i Bo Bedres Typehusbog fra 1966 på s. 60). Man kan i førnævnte artikel af arkitekt Jørgen Hegner Christiansen læse følgende gode beskrivelse af husets indretning:
Ib og Jørgen Rasmussens hus er ganske utraditionelt ved at være helt lukket mod nord af et lavvægget udskud med alle birummene, mens alle kamre og soveværelser ligger mod syd (ig. 12). Køkken og opholdsstue optager hver sin gavl, og bad og toilet er anbragt som en kerne midt i huset. planen er i øvrigt delt i en rolig forældreafdeling og en urolig børne- og arbejdsafdeling, som det allerede på det tidspunkt var blevet almindelig kutyme i næsten alle typehuse. (s. 116)
På billederne nedenfor fra Granvænget 10 ser man øverst: køkkengavlen med østvendt terrasse og det lukkede, nordvendte, lavvægget udskud, hvor man finder entré og bryggers. Her finder man også mulighed for cykelparkering under tag…. På nederste billede er det den lette sydvendte værelsesfacade.
Der er arbejdet med at optimere dagslysets vandring i forhold familielivets dagsrytme. Køkken-alrummet ligger i morgensolen, mens værelserne har middagssolens varme (når den skinner), mens stuen og den vestvendte terrasse rammes af eftermiddagens og aftenens sene lys.
En af de ting, der får mig til at kalde huset her en let forædling af den oprindelige type, er den udbredte brug af de hvide eternitplader, der danner en smuk og let facade, der afspejler husets konstruktive rytme. Det oprindelige typehus fra 1958 er i diverse bøger afbilledet med skalmurede facader i tegl og altså med et tungere og knap så karakteristisk let udtryk. De hvide eternitplader prægede også et andet markant byggeri tegnet af Ib og Jørgen. Det var Solvangsskolen i Farum, der blev opført i samme periode (1963-1970) som huset på Granvænget 10. Her finder man også klare referencer til japansk arkitektur…
Køkkenalrummet er som hele huset højloftet og lyst. Og selve køkkeninteriøret er selvfølgelig det oprindelige i massiv bøg tegnet af Ib og Jørgen Rasmussen… 😀 Det er et fantastisk smukt køkken, der har klare aner til japansk design og formgivning som resten af huset. Og så er det en god påmindelse om, at arkitektonisk kvalitet holder mange år….
Den japanske inspiration ses også i det forfinede design af husets loft. Her træder husets modulære konstruktion frem, og fladerne mellem er beklædt med smukke finérplader af Douglas fyr (ifølge byggeansøgningen). Pladerne er konsekvent anvendt på alle loftflader i huset, hvilket giver en fantastisk oplevelse af rumlig rytme og sammenhæng. En sammenhæng der også forstærkes af, at dele af skillevæggene i huset er udført i glas, så man kan aflæse loftfladernes sammenhæng på tværs af rummene… fantastisk 😀
Huset dele faktisk endnu et arkitektonisk / konstruktivt træk med Solvangsskolen – den delte kip. Hermed mener jeg, at den bjælke, der typisk bærer tagrykken, her er fordelt ud på to bjælker. Motivet er ført videre ned i gavlene, så huset nærmest deles i to… Der er en dør placeret midt i begge gavle ved køkken og stue. Over dørene er placeret et stort vindue. Man kan også læse denne konstruktive orden i husets plan, som en centralt placeret fordelingsgang, der forbinder køkken og stue, øst og vest.
Huset på Granvænget 10 er et fantastisk godt, velbevaret og typisk eksempel på, hvad et typehus er, når det er bedst. En arkitektonisk gennemtænkt helhed af konstruktion, funktion og rumlighed – der lader sig gentage. I dette tilfælde tilsat det æstetiske talent som gjorde Ib og Jørgen Rasmussens arkitektur til noget særligt. Tak for det 😀
[Jeg har tidligere skrevet om et andet af arkitekttvillingernes huse kaldet Villa Bottrup fra 1970. Du kan se indlægget HER.]
Plantegning af husets 148m2. Man kan bl.a. kende hustypen på den centralt placerede kerne med badeværelse. Faktisk blev denne type typehus kaldt et kernehus netop med reference til denne konstruktion/indretning. Huset ligger på en grund på 873m2.
Alle foto i indlægget er fra ovennævnte mægler, hvis andet ikke fremgår – tak for lån 😀
Se husets placering på Google Maps