JEG ER VILD MED 60’ER OG 70’ER ARKITEKTUR. DET SES SIKKERT OGSÅ PÅ MIN BLOG, MEN HVAD ER DET EGENTLIG, DER ER SÅ FEDT VED ARKITEKTUREN FRA DEN PERIODE?
Her vil jeg allerede komme kritikkerne i forkøbet… Nej, alt var ikke grå/brun forstadstristesse med ‘festlige’ strejf af orange. Der var også god arkitektur, hvor der blev eksperimenteret, leget og bygget humanistisk arkitektur, der satte hverdagslivet i gode uprætentiøse rammer. Det arkitekttegnede hus blev i 70’erne mere afslappet i sit udtryk og tillod beboerne faktisk at bebo huset. Det var ikke kun en udstilling af god og rigtig smag.
Det arkitekttegnede sommerhus her fra 1974 er et rigtig godt eksempel på det, jeg er vild med. Huset er tegnet af Aage Kristensens tegnestue, Viby ved Aarhus i 1972. På sagen var arkitekterne Aage Kristensen, Jørgen Malling og Jens Vilhelmsen. Husets arkitektur repræsenterer netop den afslappede, eksperimenterende ramme, der er unik for perioden. Huset ligger lige nord for Nykøbing Sj. ud mod Kattegat.
Huset består, som man kan se her og på animationen nedenfor af tre grundelementer: A. en lav aflang kasse, B. en høj spids kasse, C. en terrasse. Jeg medtager terrassen som et element fordi husets fundament skyder sig ud og favner terrassen, så denne udgør en integreret del af huset. Husets farve (ligner meget Gori grøn Umbra) er karakteristisk for perioden og falder smukt ind i omgivelserne.
Husets ‘omdrejningspunkt’ synes at ligge lige omkring pejsen. De industrielle skorstene udgør hermed en næsten grafisk markering af husets centrum. Skorstene udgør også en humoristisk kommentar til den klassiske Morten Korch’ske sommerhusidyl. Her er plads til det førnævnte eksperiment og den postmoderne leg med arkitekturens elementer.
Den forsænkede terrasse udgør husets udendørs opholdsrum og spejles som sådan i husets interiør. Små niveauforskydninger har til alle tider været en gode måde at skabe mere subtile rumopdelinger end med en væg. Jeg synes, at der er en snert af humor i, at terrassen som uderum nærmest bogstaveligt udgør en kopi af husets stue.
Huset har en stærk arkitektonisk identitet. Det har noget på hjertet, som man siger. Dvs. at man som beboer bliver udfordret af elementer som eksempelvis det nedsænkede og betonindrammede opholds- og samlingsrum. Akkurat som terrassen udenfor. Den lader sig ikke lige flytte eller pakke ind i sæsonens indretningstrends.
Husets fundament eller sokkel, om man vil, bliver et arkitektonisk element, der med sin tyngde står i klar kontrast til husets vægge og lofter i træ. I så lille et hus er det afgørende, at materialerne er anvendt konsekvent og gennemgående, så der ikke opstår en forvirrende kakofoni af indtryk. Man er vel i sommerhus for at få ro i sjælen.
Ro i sjælen kan man bl.a. finde i husets små gemmesteder. Der er skabt rum for et par hemse, selv om huset kun er på 84m2. Men det er jo netop det, god arkitektur kan – altså udnytte rummet til ikke bare at skabe plads til opbevaring, men plads til oplevelse.
Der er i huset en afslappet atmosfære som, jeg synes, er essentiel i et sommerhus; eller et fritidshus, som vi også kalder de huse, vi erhverver os som refugier fra hverdagen. Der skal være rum til et liv, der er anderledes end hverdagslivet. Og det synes jeg, at der er her. 🙂 (se evt. også mit indlæg om Mols Bjerge HER.)
Planskitse af sommerhusets 84m2 boligareal. De stiplede linjer indikerer placeringen af de to hemse. Jeg har medtegnet den sydvendte terrasse, da jeg synes, at den indgår i husets samlede areal. Nord for huset ligger desuden en større garage. Den er ikke tegnet med.
Huset er SOLGT – var til salg hos RealMæglerne Odsherred Nord ApS
Alle foto i indlægget er fra ovennævnte mægler med mindre andet er anført. Tak for lån 🙂
Se sommerhusets placering på Google Maps:
Odsherred Kommune har digitalt byggesagsarkiv.
Jeg fandt byggesagen.
Aage Kristensens tegnestue, Viby ved Aarhus har tegnet sommerhuset i 1972.
Aage Kristensen, Jørgen Malling og Jens Vilhelmsen skal have æren.