ET AF ARKITEKTURENS STÆRKE VIRKEMIDLER ER MØDET MELLEM DET BLØDE, ORGANISKE OG DET SKARPE, GEOMETRISKE – MELLEM KAOS OG ORDEN. DET SKABER SPÆNDING OG PIRRER VORES SANSER .
Dette arkitekttegnede fritidshus fra 2009 i Tisvilde er skabt i samarbejde mellem kunstneren Bjørn Nørgaard og arkitekt Tage Lyneborg. To markante formgivende personligheder. Nørgaard, den hesteofrende provokunstner, der i arkitekturens verden de seneste år er blevet kendt for bl.a. at have formgivet boligbyggeriet Bispebjerg bakke – og Lyneborg, arkitekten bag nogle af de mest markante postmoderne villaer i 1980’erne.
Nu er det måske ikke kampen mellem kaos og orden eller bare mellem det bløde og det skarpe, der er det første, man tænker på ved synet af dette hus. Men kampen er der. Bare i en subtil skala. Hvilket efter min mening er kendetegnende for god arkitektur – at den ikke altid blotter sig ved første øjekast. God arkitektur bør ikke være anmasende, men lokke i stedet…. 🙂
Når man er lokket ind, som her, begynder man at opdage, at husets krop er anderledes blød end normalt…. Husets hjørner er afrundede og tagfladen går i ét med facaden i én glidende blød bevægelse. Både formelt men også materialemæssigt. Samtidig er husets overordnede geometri retvinklet og skarp: En rektangulær kasse med lavt saddeltag. Rektangulære vindueshuller skarpt indrammet i kobber. Støttemuren med de blandede teglsten der folder sig i rette vinkler omkring husets vestlige gavl. Alt sammen skarpt men samtidig blødt på udvalgte steder. Der foregår en subtil leg med vores vante forestillinger, og det er godt 🙂
Legen med de afrundede kanter og hjørner fortsætter i husets interiør. Særligt vindueshullerne får en markant anderledes udformning end, man normalt oplever. De afrundede overgange mellem væg og vindueshul er rundede i en radius, der gør, at man måske ikke lige lægger mærke til det ved første øjekast, men desto større er overraskelsen, når man gør. De udvendige lysninger i vindueshullerne indrammet i kobber giver et levende skarpt, materialemæssigt modspil til de hvide vægge indenfor og ikke mindst til den udvendige sorte tagpapbeklædning.
Det er Bjørn Nørgaard, der har sluppet sin energi løs på den markante støttemur mod vest. Muren er opført i et karakteristisk Engelsk forbandt, hvor Nørgaard har trukket nogle af kopstenen frem og andre tilbage i forbandtet. Herudover har han valgt, at der i forbandtet indgår tre forskellige sten, så der opstår et farvespil i muren. Nørgaard har ifølge Nybolig selv udtalt om ideen: “Jeg ville nedbryde oplevelsen af mur ved at opløse fladerne i skygger og farvespil, så muren opleves som en bevægelse med variationer, der glider diskret ind i landskabet”… !
Husets interiør består primært af ét stort rum med åbent til kip, orienteret mod nord og vest. Rummet står skarpt med hvide vægge og loft. Fast spær- og vinduesrytme. Gulvet består af poleret beton. Huset rummer et par private værelser og badeværelser mod øst.
Arkitekt Tage Lyneborg tegnede i slutningen af 1980’erne nogle meget postmoderne villaer i Københavnsområdet. Jeg husker særligt villaen på Lyngskrænten i Holte. Her havde Lyneborg tegnet en villa med en skarp, kvadratisk grundplan, pyramidetag med glaslanterne i toppen og et akvarium i gulvet, så man kunne se sollyset skinne ned mellem de svømmende fisk….
ANNONCESommerhuset her i Tisvilde er knap så vildt, men spillet med den skarpe geometri titter frem. Den store cirkulære udskæring i gulvet fremstår i planen og i rummet som et markant geometrisk element, der skaber dynamik i oplevelsen af huset.
Planskitse af fritidshusets 113m2 bolig. Hertil 85m2 kælder og en garage. Om sommeren er det vel også rimeligt at medregne terrasserne…
Huset er til salg hos Nybolig Tisvildeleje
Alle fotos i indlægget er fra ovennævnte mægler, hvis andet ikke er nævnt. Tak for lån 🙂
Se husets placering på Google Maps: